Trekking i djungeln!

Hej hej!

I lördags åkte vi nog på resans mest jobbiga, lärorika och fantastiska tripp. Vi bokade in oss på något som de svenska tjejerna vi mötte första kvällen tipsade om. Grejen är den att vi trodde att vi hade bokat in oss på samma sak men det blev en helt annan.

Vi blev hämtade på vårt hotell runt 07:30, vi var först in i den pickup likande bilen och visste inte alls vad vi hade att vänta oss. Efter oss klev de på en tjej och kille från England och vid andra stoppet klev det på tre tjejer till som också dom var från England och även en tjej från Spanien som är ute och reser helt själv. Bilen var full och vi trodde att vi skulle börja vår resa upp mot bergen men efter ungefär tio minuter stannade bilen igen och tre killar skulle hoppa på. Han som körde bilen sa åt mig och Lina att kliva ur och att vi skulle få åka med en annan bil istället så vi gjorde lydigt som han sa.

Väl i andra bilen satt det några från Spanien, Tyskland, Belgien och något mer land jag inte minns. Dom berättade att dom skulle ut på en dags trekking i 7h och vi visste att våran inte skulle vara lika lång och att den skulle innefatta att få träffa elefanter. Vi frågade den nya chauffören om denna bil skulle förbi elefanterna och han svarar att nej denna bil skulle gå direkt upp till bergen. Vi lyckas förklara att dom missförstått oss och att vi istället borde vara i den andra bilen för dom skulle träffa elefanter. Vi får sitta kvar i den nya bilen men bilarna följs åt hela vägen och vi får tillsist hoppa av på ett elephant camp tillsammans med de i den första bilen.

Dagen började sedan med att vi fick mata jättefina elefanter och även lära oss hur man gör medecin till dom när de är sjuka. Sedan följde vi med elefanterna ner till ett lerbad och smetade in dem i lera. Leran är svalkande mot deras hud och skyddar dom från bett från småkryp.

Vi stod där allihop i ett lerbad tillsammans med elefanterna, leran var hal så många ramlade i den, de som höll i campet kastade lera på oss och lyckades även säga åt elefanterna att spruta lera på oss. När verkligen alla såg ut som att vi simmat i lera gick vi ner till ån och sköljde av elefanterna. Slutade med ett vattenkrig mellan ledarna, oss och elefanterna och sjukt roligt var det.

Jag är väldigt känslig för att åka på sådana elefant läger för jag vet att på väldigt många ställen far elefanter väldigt illa. Dessa elefanter fick alltid gå fritt, de var bara kedjade när de gjort sig illa eller blivit sjuka och de som tar hand om dom måste få dom att stå stilla så de kan hjälpa dom. Dessa elefanter såg verkligen ut att ha det sjukt bra, välskötta och glada. De kändes väldigt bra.

Äckliga av lera och smutsigt vatten fick vi sedan byta om, åka och äta lunch och sedan fortsätta bilresan upp mot bergen. Några som var med var på en tvådagars trekking resa och vissa hade bara bokat en, därför skilldes halva gruppen åt när vi som skulle göra två dagar fick lov att hoppa av bilen tillsammans med vår guide. Vi tog våra väskor, fick några extra vattenflaskor med oss och sedan varsin vandringspinne, sedan var det av. Jag,Lina och alla de som kom från England.

Vi gick förbi stora odlingar av ris, majs, frukt och bär, väldigt vackra åkermarker där kor sprang runt i sina hagar. Vi gick även förbi många fina små byar och fick se många grisar, hundar och höns springa runt fritt som de ville. Hajken tog ungefär 3h och var mestadels bara uppför, tillsist kom vi äntligen upp till toppen på berget och vårt mål för dagen. Svettiga efter vandringen och äckliga efter lerbadet fick vi sedan hälsa på den familj vi skulle bo hos under natten. En jättegullig familj med tre små barn som var väldigt sociala och gulliga, flera vuxna som alla var väldigt duktiga på engelska vilket var väldigt skönt.

Vi fick väldigt god mat, flera olika rätter och sedan satt alla uppe ett tag och bara pratade innan vi fick gå till vårt "rum" och sova. De en rummet bestod av 5 sängar och en svin äcklig "toalett", jag är inte kräsen med tanke på att man är van med utedass men den där toaletten var faktiskt fruktansvärd. Sängarna var insvepta i en "sänghimmel" av nät för att skydda oss mot myggen men på näten kröp massor av kryp och de var stora hål i näten som gjorde att krypen även var i sängarna. Jag och Lina valde en av de renare sängarna och delade på den. De tre tjejerna från England började i varsin säng men slutade upp i samma och den andra tjejen och killen som reste ihop fick ett helt eget rum bredvid.

Morgonen började med spöregn och god frukost, vi fick även veta att de skulle komma två som skulle vara med oss på vandringen ner igen. När vi skulle gå slutade regnet och de två nya kom, två tjejer från Sverige som verkligen är supergulliga! Vi hängde ihop hela dagen och hade verkligen jättekul tillsammans!

Mestadels gick vi i djungeln och fick se många fina vattenfall, stora spindlar, en orm och många roliga växter som "dog" när man rörde vid dom. Vi gick över åar,och halkade igenom lera som blivit efter allt regn och kul de hade vi verkligen. Tillskillnad från dagen innan som bara gick uppåt gick turen denna dag med plant och nedåt men de var tuffare än vad de låter. Vår guide gjorde även jättefina kepsar av löv till mig och Lina också, han berättade att de gånger de regnar brukar han göra sådana till alla i gruppen.

Efter vandringen ner för berget fick vi åka på en bambuflotte ner för floden vilket också var väldigt roligt men synd nog var det väldigt mycket skräp i vattnet och vid land. Vi åkte sedan tillbaka till vårt hostel och var inte hemma förrän 18:30.

Trots att dessa dagar var väldigt jobbiga och påfrestande eftersom man hela tiden kände sig så äcklig var det väldigt roligt och jag är verkligen sjukt glad att vi gjorde det. Vi gjorde inte samma trekking som de tjejerna vi träffade första dagen utan hamnade på en helt annan men vi fick iallafall se elefanter och vandra i djungeln vilket var de vi verkligen ville. De är sjukt hur fort det går att få många nya vänner här borta, trodde faktiskt inte att de skulle vara såhär lätt men vi har träffat så många underbara och roliga människor under dessa två dagar och de är jag väldigt tacksam över.

Jag och Lina har hunnit med en hel del annat också efter trekkingen men eftersom dagarna har för "få" timmar här borta hinner jag inte riktigt med att uppdatera så vad vi mer hunnit gjort i Chang Mai får jag berätta senare.

Imorgon lämnar vi vårt hostel väldigt tidigt på morgonen och åker med flyg vidare till Bangkok för nya äventyr. Klockan är 02:00 och jag och Lina är som vanligt när vi ska upp tidigt dåliga på att somna i tid

Tack för att just du läst!