Malaysia/Kuala Lumpur

Heeye!
Kuala Lumpur 10 november till 17 november
Vi kom fram till Malaysias huvudstad ganska tidigt på dagen. Vi åkte tåg från flygplatsen så långt vi kunde och resten av biten gick vi. Om jag inte minns fel var det bara 25-30 min att gå men med två tunga väskor i 31° blev det ganska jobbigt. Väl framme på hotellet mötte vi en engelsk kille vid receptionen som var supertrevlig. Dock var jag helt slut och svetten bara rann om mig så jag orkade inte vara lika trevlig tillbaka. De visade sig iallafall att vi bodde grannar och jag kan inte ha tänkt mig någon roligare granne faktiskt.
Vi kom iallafall tillsist in på vårt rum på 39 onde våningen och utsikten där ifrån var helt magisk. En hel del kläder behövde tvättas och vi hade lyxen att ha egen tvättmaskin med inbyggd torktumlare på rummet. Första maskinen igång och vi gick ut för att leta reda på något att äta. Väl hemma på hotellet igen bjöd vår engelska granne in oss till sig och där satt vi och pratade hela natten. 




Om jag ska vara helt ärlig så flyter resten av dagarna ihop. Vi gjorde tyvärr inte speciellt mycket i Malaysia, vi var mestadels i olika shoppingcentrum. Fredag 12/11 bestämde jag mig iallafall för att ta 6 nya hål i öronen och de gjorde jag. Priset var ungefär hälften av vad de skulle kostat hemma i Sverige så jag är nöjd faktiskt. Hittills mår öronen bra och är inte inflammerade.  Jag vet att också att vi på fredags kvällen gick på bio och kollade på Black Panter, den var extremt bra men väldigt lång. Vi valde att se den som började klockan 11 och vi kom inte ut från biografen förrän runt 02. Själva upplevelsen var jättebra men dom har inte lika gott snacks som oss.


Måndag 14/11 åkte vi iallafall och tittade på Batu Caves, de är ett hinduiskt "tempel" inuti grottan. För att komma in i grottan måste du gå på den långa regnbågstrappan, ungefär som den i Falun men mycket längre och väldigt mycket mer sliten.  Jag förstod inte innan vi åkte dit att det var en religiös plats och åkte därför dit i shorts, blev tvungen att köpa en sjal och knyta till en långkjol. Runt platsen eller själva området sprang det runt massor av apor, jag tyckte i ärlighetens namn att dom var mer intressanta en resten av de som fanns där. Ungefär allt var jätte nergånget vilket var väldigt tråkigt men jag är väldigt glad att vi åkte dit iallafall.









Onsdag den 16e november åkte vi på något vi trodde skulle vara nattmarknad men det visade sig bara vara en restaurang gata. Vi satte oss på en Thailändsk restaurang för den såg mins konstig ut men jag blev ändå matförgiftad av de jag åt. Tur som var höll de bara i sig till runt 14 dagen efter. Sista dagen som var torsdagen för mig badade vi uppe i vår takpool. De andra dagarna badade jag i en pool som var gratis på 8e våningen. Båda poolerna var väldigt mysiga och jag gillade verkligen hotellet. Dock slutade vår AC funka i slutet av veckan och vi bytte rum till ett som luktade cigarettrök istället. De kändes som Pest eller Cólera men de var bara en natt så det gick bra. Vi fick bada gratis i poolen på högsta våningen som kompensation sista dagen.















Generellt gillade jag verkligen Malaysia. De flesta vi mötte var väldigt trevliga och majoriteten pratade väldigt bra engelska om man jämför med folket i Thailand. Staden var väldigt morden men också väldigt billig att leva i, iallafall för mig. Tror att vi betalade biobiljett för 40kr och maten gick på ungefär 15-30kr. Om jag åker dit igen ska jag verkligen resa runt mer i Malaysia, jag tror verkligen att de är jättevackert där. Rekommenderar alla att åka dit mins en gång i livet! Bakom shoppingcentret "Suria KLCC hade dom även en fantastisk fontänshow, lampor och musik som passade perfekt ihop med vattnets rörelse. Jättevackert att få se i verkligheten.

Tack för att just du läst!






Kram Lule



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: