Koh Lanta

Heeye!
Nu har vi åkt vidare från Koh Lanta över till Krabi. Jag tycker att dagarna på Koh Lanta har varit väldigt mysiga och roliga. Tillskillnad från Phi Phi som är en fest ö var Koh Lanta väldigt lugnt och skönt. Många svenskar bor på ön och de finns till och med en svenskskola där. Träffade en äldre man som beskrev svenskarna på ön, finns tydligen tre sorters personer. De som är pensionär, de som är barnfamiljer och ungavuxna som är nyförälskade. Jag skulle nog säga att de stämmer väldigt bra faktiskt. 



LÖRDAG 29/10
\nVi kom fram till ön ganska tidigt på dagen, fick åka en moped med typ bur på sidan där vi fick sitta på vägen till vår första Bongalo. Bongalon var inte som jag hade tänkt mig, jag trodde att de skulle vara ett ihåligt trähus på stranden men de var som en liten stuga på en bakgård utrustad med både dusch och toalett vilket jag är väldigt tacksam för.  En väldigt mysig liten stuga helt enkelt men vi hade en kackerlacka och en liten ödla inuti i den. Ödlorna får springa vart dom vill för min del men kackerlackan fick mannen i receptionen plocka ut för dom är galet äckliga och snabba. Min största skräck är att dom ska krypa ner i någon av mina väskor och kläcka sina ägg.

Jag gick ner till stranden som låg väldigt nära vårt boende och kollade på havet. De fanns många vackra snäckor på denna strand och den var faktiskt väldigt fin. Vit sand som inte hade skräpats ner av turister eller lokalbefolkningen. Många stränder här i Thailand har tyvärr väldigt mycket skräp på sig. Jag plockade upp en väldigt fin snäcka och la dem i min hand men nästan direkt kände jag något som nöptag i min hud och jag släppte ner den, de var en liten krabba som bodde i den.

Senare under dagen satt jag ute på vår lilla veranda och helt plötsligt ser jag den största ödla jag någonsin krypa förbi precis utanför vår bongalo. Frågade han i receptionen om de var en farlig ödla men han sa nej, dock vet jag inte om de stämmer utan tror mest att han bara inte ville skrämma mig. Han sa att de har ett vattendjur men jag träffade en tjej från Tyskland några dagar senare som berättade att hon också sett en och att den också var på land, inte i närheten av vattnet alltså. Häftigt ändå att kunna säga att men sett en sådan stor, den var liksom större än en katt och lika snabb som de små ödlorna.

Vi åt middag nere vid stranden tillsammans med Wilma och Lovisa som också dom var på ön samtidigt som oss. Supermysigt.

SÖNDAG 30/10

\nVi hyrde moped och åkte runt en del på ön, Koh Lanta är en väldigt stor ö och vi hann inte se allt. Galet vacker ö med havet och en väldigt fin natur. Ön var uppdelad i olika byar och mellan varje by breder sig en väldigt vacker djungel ut sig. Vi åkte till gamla stan på ön som mer såg ut som en gammal vilda västern by, de fanns ganska många restauranger och butiker med fina smycken och handverk. Vi åt mat ute på en restaurang som var uppbyggd på en brygga, med havet som utsikt så långt ögat nådde. Vi var ute på mopeden hela dagen och på kvällen åkte jag och fick fotmassage och de var välbehövligt efter att man gått så mycket i dåliga skor.







MÅNDAG 31/10
\nJag följde med Lovisa och Wilma ut på en båttur till fyra olika öar som jag inte minns namnet på alls. Vi åkte en "Long tail boat" och eftersom den vi åkte var helt öppen hörde man mullret från motorn väldigt högt hela vägen. Många höll för öronen under hela båtturen. Jag tyckte att det iallafall var en väldigt mysig dag. Vi fick snorkla en hel del och vid en av öarna fick vi simma genom en mörk grotta och kom ut i en jättefin lagun, kritvit strand och turkost vatten. Tyvärr var de många turister där inne och de var väldigt svårt att få lagunen på bild så att de skulle kuna visa hur fint det verkligen var. Magiskt var det iallafall helt enkelt.

Vi kom hem runt 16-17 tiden och då var de bara att duscha och få i sig något snabbt att äta för att sedan åka vidare på en halloween fest. Den var på en strand ganska långt från där vi bodde så de var en bil som åkte och hämtade upp folk på två olika boenden. Vi var åtta personer i vår bil. Eftersom många backpackers följer samma väg möts vi väldigt ofta upp på de olika öarna. Festen var inte riktigt en fest som på Phi Phi men de var livemusik som man kunde sjunga till och dansa till nere på stranden. De var många bord utställda överallt och vi tog ett litet bord som stod på stranden där man fick sackosäckar att sitta på. De var en väldigt mysig kväll med många utklädda, både barn och vuxna. De var en väldigt fin eldshow med raketer och man kunde bara sitta där och prata vilket var jättemysigt, vi var nog runt 18 pers vid vårt lilla bord. Ingen av oss var utklädda få vi inte hade hittat något alls att ha på oss för halloween men jag hade iallafall en orange t-shirt. 









TISDAG 1/11

\nDagen var väldigt lugn, jag gick och åt mat på en restaurang som ligger precis bredvid vår bongalo. Träffade en tjej från Tyskland som jag satt och pratade med i flera timmar. Sedan gick jag och Lina ner till en av restaurangerna på stranden och köpte varsin dricka och spelade Skipbo och bara njöt av havets underbara ljud.

Jag åt middag tillsammans med den tyska tjejen senare på kvällen och vi åt väldigt goda hamburgare. Absolut inte de billigaste jag ätit här men ibland får man lyxa till de faktiskt. Vi försöker hålla en budget på att inte äta för mer än 200-300 bath om dagen. De är ungefär 60-90kr om dagen. De var väldigt lätt att hålla när man var i Chang Mai men vi har insett att desto längre ner i Thailand man kommer blir maten dyrare. Antar att det beror på att de är fler turister här och säkert eftersom dom måste få återhämta sina restauranger från covid. 


ONSDAG 2/11
\nEn minibuss kom och hämtade oss runt 12 tiden och vi åkte bilfärjan över till Krabi.

\n

Tack för att just du läst!
\nKram Lule ❤️



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: