Koh Phangan

Koh Phangan 6-9 november.

Efter Krabi åkte vi vidare till Kho Phangan där vi bodde i en liten bongalo. Måste säga att de var den sämsta bongalon vi haft men jag skulle fortfarande inte kalla de för Bongalo utan mer för en liten stuga.
Vi kom dit samtidigt som vår svenska kompis Jakob och vi hittade en liten matmarknad där vi satte oss och åt middag. Senare på kvällen satt vi mest och pratade på Jakobs Hostel, tills de kom stora råttor som sprang runt på bjälkarna i taket precis ovanför oss. Jag och Lina gick hem och sov. 

7 november hyrde vi en moppe och åkte runt på ön för att hitta något att ha på oss inför fullmoonparty. Vi hade hört att man skulle ha kläder på sig som man inte var rädd om för att allt brukar bli förstört under sådana fester. Efter en del letande efter kläder åkte vi sedan vidare för att leta upp en strand. Vi kom aldrig dit men hittade ett jättefint vattenfall istället.  
Senare under kvällen gick Lina ut och festade med Mia som kommit till ön under dagen medans jag stannade kvar hemma på boendet. Jag hade köpt ett svart linne som jag bestämde mig för att måla på med färg jag köpt nere i centrum. Den blev inte jättebra men jag var ändå nöjd, till de skulle jag ha lila mjukisshorts men av någon anledning blev det aldrig någon bild med hela outfiten, tog iallafall kort på linnet när de var klart.





8 november
\n Dagen efter hade vi tänkt att åka ut på moppen igen för att utforska den faktiskt ganska stora ön, Lina orkade dock inte eftersom hon hade varit ute hela natten och därför åkte jag ut själv.
\nJag började dagen med att hitta flera väldigt fina vattenfall där jag bara satt och njöt av tystnaden ett tag. Efter vattenfallen åkte jag för att försöka hitta en av de lite finare stränderna och efter en del letande hittade jag tillslut rätt. Dum som jag var hade jag dock glömt badkläderna hemma så det blev att svalka benen bara. På denna strand var det ett "hotell" med "riktiga" bongalos men de var inte alls många där. Väldigt många fina klippor att klättra eller bara sitta på och njuta av bruset från havet. Jag var säkert där över en timme innan jag gick vidare på området och hittade ännu ett vattenfall.














Efter de senaste vattenfallet åkte jag vidare igen för att försöka hitta en utsiktsplats som skulle vara att dö för. Åter igen efter en hel del letande hittade jag rätt men vägen upp var fruktansvärt dålig så jag valde att parkera moppen längst ner  och gå hela vägen upp. Dock såg jag efteråt att alla som var där tog mopederna hela vägen upp men jag fick iallafall en hel del motion.

Väl uppe på toppen fanns det en liten bar och ett stort trädäck där man kunde sitta och blicka ut över havet igen. Galet vacker utsikt och dom som ägde baren var verkligen jättetrevliga. Jag mötte två gulliga par från Tyskland och England och vi satt nog där och pratade i över 2 timmar.Efter den långa vägen ner igen bestämde jag mig för att åka och hitta två andra stränder innan jag tillslut skulle bege mig tillbaka hem igen. Stränderna låg ganska långt bort från utsiktsplatsen men alltså wow dom var verkligen värda att besöka! Önskar verkligen att jag hade haft badkläder på mig. 

Att åka runt såhär helt själv en hel dag kanske kan kännas som tråkigt och ensamt men de var det verkligen inte. Jag uppskattade verkligen tiden jag hade för mig själv och det var då jag började inse att jag verkligen skulle vilja resa runt själv. 









8 november detta år var även dagen för att fira Loi Krathong, en högtid man firar i november varje år. Jag tror att man firar denna högtid för att hedra Buddha och för att man ska släppa all har,ilska och orenheter bakom sig. Även be för ett nytt lyckosamt år. En väldigt fin högtid där man bygger sina egna bananbåtar/ krathonger och sedan gemensamt med andra gå till en sjö,bäck, fontän eller hav för att tända ett ljus på dem och sedan släppa ut dem i vattnet. Väldigt vackert när alla gör de samtidigt. Förr brukade man även tända rislampor men de har man slutat med på många platser i Thailand.

Jag firade denna högtid 2019 när jag var i Thailand sist, älskar att fira den och då byggde jag faktiskt min egen bananbåt. Detta år hade jag inte möjlighet till de så jag fick köpa mig en från någon som sålde.  Tog moppen ner till båthamnen och släppte ut min bananbåt tillsammans med massa andras. Väldigt fint om då frågar mig. 





Samma dag var det även full moon party och jag åkte där efter hem för att byta om så att jag sedan skulle kunna möta upp Lovisa och Wilma nere på festivalområdet. Lina hade redan planerat hela sin kväll med Mia och några tyskar, jag kände att jag nog hade det bättre med Wilma och Lovisa. Jag är inte jättemycket för att festa i vanliga fall och alkoholen hör borta är inte billig. Jag har därför valt att lägga mina pengar på annat än alkohol under denna resa. 

Väl på festivalområdet fick de som ville bli målade med lysande färg på kroppen. De var väldigt dyrt med tanke på hur lite jag målade men det var kul att få gå all in. Festen var på en väldigt stor strand med massor av olika barer och hög musik. Många idiotiska lekar med eld, tillexempel hoppa hopprep med ett brinnande rep och limbo under en brinnande pinne. Jag testa inget av de men det var väldigt många fulla människor som gjorde det. 

Festen var väldigt rolig och jag kom inte hem förrän vid 05, sov några timmar, packade väskorna igen och lämnade ön för att åka tillbaka till Phuket.
\n



9 november
\nVi lämnade ön runt 12:30, åkte båt i två timmar, åkte en minibuss till busshållplatsen där vi väntade ungefär 30 min på nästa buss och sedan åkte vi en annan minibuss till Phuket. Med alla stopp, väntande,båt och bussfärd tog hela resan tillbaka till Phuket ungefär 9,5 timme.
\nCheckade in på ett hotell nära flygplatsen och sov där under natten, på morgonen den 10 november gick vi till flygplatsen och tog flyget till Malaysia.

Tack för att just du läst!

\n\n

Kram Lule!❤️



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: