Bangkok

Heeye!

Nu ligger jag i sängen på vårt hostel i Hua Hin. Jag tror att jag inte tål acn som är på hotellrummen och speciellt inte i bilarna. Åkte med en taxi i tre timmar igår från Bangkok och hit, chauffören hade full ac på hela vägen riktad rakt mot mig och igår kväll blev jag stormförkyld.

Igår gick vi på en promenad genom Hua Hin, gick genom den lilla staden och ner till stranden och sedan upp igen. Under dagarna känns staden nästan lite övergiven, får känslan av att innan covid var detta en fantastisk turistort men just nu har den inte riktigt återhämtat sig. Självklart finns de ganska mycket människor här och faktiskt en hel del från Sverige,Norge och Danmark men ja gatorna är ganska tomma. Dock gillar jag denna lugna och ganska gulliga stad, folket är trevliga och den ligger precis vid havet vilket jag älskar.

Varje kväll är det nattmarknad och då är det som att staden vaknar till liv igen, väldigt mycket folk ute på gatorna och på vissa restauranger är det livemusik. Stranden vi besökte igår var väldigt smutsig och inte jättefin. Men jag har fått se bilder på stränder som ligger lite längre bort från centrum, dom ser fantastiska ut! Tyvärr har det regnat mycket idag så vi har inte kunnat leta reda på någon mer strand, mest tagit de lugnt och försöker bli friska tills nästa destination på denna resa. Viktigt att komma ihåg att kunna ta det lugnt även här borta. Man kör fullt ös hela tiden för att man vill hinna med så mycket som möjligt. Nu har vi bestämt de för att verkligen ta det lugnt dessa få dagar och bara ta hand om oss själva lite grann.



BANGKOK
Vi tillbringade två dagar i Bangkok och de räckte ganska bra. Många som varit där i fem dagar säger att de är alldeles för mycket medans andra säger att de är alldeles för lite. Vi valde två dagar eftersom vi vill hinna se så mycket som möjligt men vi hade nog kunnat stanna en dag till i Bangkok.

Dag 1 Tisdag
Vi hittade vårt fantastiska hotell och var där och tog de lite lugnt efter flyget. Under kvällen var vi på ett shoppingcenter då jag behövde handla t-shirts och en byxa tills vi ska åka till Malaysia där man tydligen inte bör gå i linnen och shorts.




Dag 2 Onsdag
Dagen började vid poolen  på hotellet vilket var helt fantastiskt. Sedan gick vi för att leta reda på China Town men som vanligt hittar jag och Lina ingenting av de vi ska så vi hittade bara nästan dit. Hamnade på en matmarknad istället och bestämde oss för att gå och leta upp templet "The Grande Palace".  På vägen dit mötte vi en jätte trevlig man från Thailand som frågade vart vi var på väg. Han berättade att vi inte kunde gå till de templet just idag då kungen tydligen var där och bad. Istället tipsade han oss om två andra tempel vi kunde besöka och skrev ner dessa på en lapp. Vi frågade honom sedan om han visste hur man lättast tog sig runt i södra Thailand och han tipsade oss om att gå till turistbyrån i Bangkok. Mannen skrev ner allt på en lapp som han sedan gav till oss och sa, stoppa en Tuc Tuc med antingen blå,röd eller gul skylt i framrutan, denne kan köra er till alla dessa platser för endast 50tbh. 

Vi tackade mannen för hjälpenoch sa hejdå.  Vi började sedan diskutera om vad han hade sagt, att vi kunde åka till alla dessa platser för endaste 50tbh? Vi har åkt en del tuc Tuc innan och då är de billigaste vi åkt för runt 100tbh och då var det bara en destination. Plötsligt står det en sådan Tuc Tuc framför oss som mannen hade rekommenderat och vi visar upp lappen och säger att mannen som skrivit den sa att vi kunde åka för 50tbh. Han som körde Tuc Tucen sa absolut och vi hoppade in. Han körde runt på oss hela dagen och väntade på oss på varje ställe. Vi är helt mållösa. Kändes nästan som att vi hade utnyttjat honom när dagen var slut så eftersom jag är så dumsnäll så gav jag honom 100tbh iallafall, han blev väldigt glad.

Vi besökte under dagen Happy buddha, en plats dit bara lokalbefolkningen brukar åka men de var väldigt vackert. Efteråt åkte vi till resebyrån och fick hjälp att planera resten av vår resa, vilket var toppen. Sista destinationen blev Big Buddha som också de var en väldigt fin plats.





Vi fick se hur folket satt ute på gatorna och bad medans kungen sedan åkte förbi i en gammal limousine mercedes. Ganska coolt faktiskt.
Jag vet att de finns en massa roliga saker man kan göra i Bangkok och också titta på men de får bli nästa gång jag åker dit. 

Nu har vi två dagar kvar i Hua Hin innan vårt nattåg åker. Hoppas på att vara tillräckligt frisk imorgon för att kunna göra en liten hajk.

Tack för att just du läst!
Kram Lule ❤️








Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: