VIKTIGT!

Heeye!

 

Det finns en sak som jag har börjat tänka väldigt mycket på sedan jag flyttade hit till Falun och det är hur vi människor är med mot varandra.

 

Här i Falun finns det en man som jag egentligen inte vet något om men som jag väldigt mycket tycker synd om. JAG TROR att denna man kan vara en man som lever på gatan, enligt mina kompisar har dom sett denna man ligga och sova om kvällarna på parkbänkar med en filt på sig. Denna man har alltid samma kläder på sig och dom är väldigt slitna och smutsiga. Denna man blir trakasserad på stan av ungdomar här i Falun. Varje gång denna man visar sig på stan kommer det fram ett gäng ungdomar till honom, ungdomarna ser inte speciellt gamla ut. Jag tror att dom går i högstadiet. Ungdomarna ställer sig mitt på stan runt denna man och säger hemskt elaka saker till honom. Jag har hört dem säga att han är ful, äcklig, läskig, att han är ett troll, med mera.Rör sig mannen följer ungdomarna efter och lämnar honom inte ifred. Det värsta är att detta sker mitt inne på stan bland en massa människor som ser och hör men alla verkar låtsas om att detta inte pågår och att mannen inte finns. Jag har sett detta ske flera gånger och jag har varje gång blivit sjukt arg och ledsen. Jag har flera gånger tänkt att jag ska gå fram och säga ifrån men jag har inte vågar stå upp mot en hel grupp. En gång när jag var på stan med en kompis gick vi förbi ett gäng ungdomar som stod i en ring men jag tänkte inte speciellt mycket på dem och gick förbi. Efter en kort stund hör jag hur någon vrålar till och jag hör hur någon skriker “HJÄLP HAN TAR OSS”. Jag vänder mig snabbt om och ser det, mannen har stått i mitten och utsatts för detta igen. Antagligen tröttnade han och skrämde dem. Jag blev sjukt arg, var på väg att gå tillbaka och fråga vad dom höll på med men min kompis stoppade mig den gången. Åter igen, alla hörde och såg men ingen gjorde något alls. Ingen reagerade ens.

 

Varför följer man efter någon man tycker är läskig? Hur kan man som vuxen låta ungdomar få hålla på såhär? Varför gör ingen något för att få stopp på de?  Har inte alla samma rättigheter och därför har alla rätten att visa sig på stan utan att bli påhoppad? Är det bara jag som ser och hör?!?

 

Två veckor efter detta var jag på Hemköp och handlade med samma kompis och mannen var också där och handlande. Jag såg tre ungdomar i högstadieåldern som jag kände igen och såg att dom gick efter mannen vart han än gick. Ilskan inom mig steg men jag gjorde inget annat än att gå förbi dem och då sa den ena hej till mig och jag hälsade tillbaka. Sedan fortsatte jag titta på dem och insåg att dessa tre var några av dem som stod runt mannen två veckor innan. Ungdomarna gick nära nära och så fort mannen rörde på sig eller tittade åt deras håll skrek dem och sprang iväg en bit. När dem såg att han inte följde efter gick dom närmare igen och upprepade samma saker en gång till. Han får inte ens handla ifred…. Tillsist fick jag nog och gick fram. Jag sa “ursäkta men vad håller ni på med?” Jag fick ett kort svar tillbaka “Han är ju läskig ser du väll!?” Jag fick inte fram det jag egentligen ville säga men jag svarade, “Nej det är han inte, han är en helt vanlig människa som vi och han är här för att handla!” Ungdomarna tittade surt på mig och gick.

 

Jag ville egentligen sätta dem på plats och verkligen fråga ut dem varför dom ens följer efter någon som skrämmer dem men allt gick fort och jag blev paff över att jag ens hade gått fram. Det kändes bra på något vis men jag VET att dom inte har slutat. För mig är alla människor lika mycket värda. Jag mår verkligen dåligt när jag ser sådana saker ske och de som verkligen gör mig frustrerad är att INGEN gör något utan bara låtsas om att dem inte finns! Hur ska dessa ungdomar kunna lära sig att det är fel om ingen säger ifrån!? Egentligen borde det vara en självklarhet för alla att det inte är så här man behandlar andra människor men tydligen är det inte de för alla. Vi är alla sjukt rädda och obekväma med de som sticker ut, vi är rädda för de vi inte vet något om och istället för att acceptera att vi alla är människor trycker vi ner de vi inte tycker passar in. Är de för att dom ses som mindre värda?! Vem har rätten att bestämma om någon är mer värd än någon annan? INGEN!

 

Jag fick lov att skriva av mig lite för detta är verkligen något jag hela tiden tänker på, hur vi behandlar andra.

 

Hoppas att ni har haft en bra onsdag!

Kram Lule<3

 
1 Kiwi skriven

säger ju att du e kung :)

Svar: Hahaha tack:)
Julia Linhein

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: